De 7 werken der barmhartigheid

 

De Naakte Kleden

 

Bij dit werk van barmhartigheid moet ik in de eerste plaats denken aan het Leger des Heils, met hun kleding inzamelingsacties en hun winkels (Reshare Stores) waar je voor weinig geld goede tweedehands kleren kunt kopen. Goed voor je portemonnee, maar ook een duurzame keuze.

 

De naakte kleden begint in de Bijbel als Adam en Eva van de boom gegeten hebben. In plaats van wat de slang hen beloofd had “Dan zullen jullie zijn als God…” komt de mens er achter dat hij niks om het lijf heeft, naakt is. In eerste instantie hechten Adam en Eva dan vijgenbladeren aaneen om hun naaktheid te bedekken (Genesis 3: 7) maar even verder (Genesis 3: 21) is het God zelf die hun naaktheid bedekt. In plaats van vijgenbladeren krijgen ze dan dierenvellen aangereikt (helaas toen nog geen Vegan / Vegetarische oplossing).

 

Een ander gedeelte waar de Bijbel oproept de arme en naakte te kleden is Exodus 22: 25, 26: “Als een arme zijn bovenkleed aan je heeft moeten verpanden om zijn honger te stillen, dan moet je die arme vóór de nacht zijn mantel teruggeven”, zo wordt het Israël voorgehouden. “Anders heeft hij of zij niks om zich ’s nachts mee te beschermen tegen de kou”. Opnieuw denk ik aan het Leger des Heils dat de deuren van de nachtopvang open zet voor thuis- en daklozen als die in koude winternachten aan kartonnen dozen en kleden niet genoeg hebben om zich warm te houden.

 

Verder denk ik aan de Bergrede, waar Jezus zegt: “Maak je niet al te druk over wat je zult eten en welke kleren je aan zult trekken“. Inderdaad, het is een luxeprobleem als je ’s morgens  de kast open trekt en je staat met de handen in het haar: “Wat moet ik aan vandaag ?!” Gefeliciteerd als dat de dingen zijn waarover jij je druk maakt; een bevoorrecht mens ben je.

 

Jezus doelt in de Bergrede echter op mensen, die die luxe niet hebben. Hen roept hij op zich niet al te druk te maken over ‘hoe zorg ik dat ik te eten krijg, en kleren om aan te trekken’. Als God voor de vogels en de bloemen zorgt zal hij ook wel voor jou zorgen, zegt Jezus.   “God zorgt voor je”. Maar zou het kunnen dat Hij graag ziet dat mensen hem daarbij helpen ? Zo zegt Jezus het wel in Matteus 25: “Wat je voor een kwetsbaar medemens doet, dat doe je voor mij !”

 

Nog één laatste Bijbelgedeelte noem ik in deze overdenking. Een verrassende misschien, uit
II Korintiers 5; over de aardse tent waarin we wonen; en als die wordt afgebroken, dat we dan een gebouw van God krijgen; niet met mensenhanden gemaakt, een eeuwig huis. Paulus schrijft daar dan: “Wij willen niet dat onze kleren worden uitgetrokken; we willen dat er nieuwe over worden aangetrokken, dat het vergankelijke onvergankelijkheid aandoet”. In de Friese vertaling staat daar, dat we “oerklaaid” zullen worden. Zoals een oude stoel of bank door een meubelstoffeerder opnieuw bekleed wordt. Niet naakt, maar “oerklaaid” – een prachtig beeld vind ik dat !

 

  En als God ons eenmaal zo bekleedt; ons dan en niet naakt laat staan …

                 zal Hij ons dan hier en nu ook niet kleden (Matteus 6 )  

                 en zullen wij dan niet ook elkaar (Matteus 25) veel meer bekleden ?!!

 

Ook dit Werk van Barmhartigheid is in de eerste plaats een goed werk dat God aan ons verricht.

Dan zou je kunnen zeggen: ‘Als God er wel voor zorgt, hoef ik het niet te doen’. Maar je kunt natuurlijk ook zeggen: als God het doet, dan voel ik mij innerlijk gedrongen daarin met Hem mee te doen.

 

                                                                                                                                               ds. A. Elverdink